تبلیغات
مجله علمی فرهنگی

مجله علمی فرهنگی
 
قالب وبلاگ
نویسندگان

اصلاح شیوه زندگی  که هیچ زمانی برای انجام آن دیر نیست می تواند می تواند گام بزرگی در جهت  پیشگیری از دیابت باشد.

آمارهای جهانی نشان می دهد از هر ۱۰۰ فرد بزرگسال، ۹ نفر مبتلا به دیابت هستند و در ‌صورت پیشرفت بیماری، بروز عوارضی مانند نابینایی، قطع عضو، آسیب عصبی، آسیب‌های کلیوی، مشکلات پوستی و حتی آلزایمر در این افراد دور از ذهن نخواهد بود. بنابر اعلام دانشمندان، ایجاد تغییر‌ات بسیار ساده و کوچک در سبک زندگی می‌تواند انسان را در برابر این بیماری واکسینه کند. ما در این مقاله قصد داریم به مرور برخی از راه های پیشگیری از ابتلا به دیابت بپردازیم.

کاهش وزن 


یکی از مهم ترین کارهایی که می توانید برای پیشگیری از دیابت انجام دهید، حفظ یک وزن سالم است. CDC اشاره می کند که از دست دادن ۵ تا ۷ درصد از وزن بدن شما که فقط ۶-۴.۵ کیلوگرم برای یک فرد ۹۰ کیلویی می شود، می تواند از دیابت پیشگیری کرده یا آن را به تعویق بیندازد. اگر دارای اضافه وزن هستید، سعی کنید با کاهش حداقل ۵۰۰ کالری از غذای مصرفی تان در روز یا سوزاندن کالری بیشتر توسط افزایش فعالیت فیزیکی، ۰.۹ – ۰.۴ کیلوگرم در هفته وزن کم کنید.

برخورداری از خواب مناسب و کافی

محققان می‌گویند کسانی که به‌موقع به تختخواب می‌روند و ۷ ساعت متوالی می‌خوابند، کمتر با خطر ابتلا به دیابت روبه‌رو می‌شوند. با‌توجه به بررسی‌های آنها، خواب ناکافی یکی از عوامل خطری است که احتمال دیابتی شدن را بیشتر می‌کند، چراکه به‌دلیل کافی نبودن خواب هورمون‌های بدن تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند و با نوسان‌هایی که پیدا می‌کنند، خطر ابتلا به این بیماری را بالا می‌برند.

یکی از این هورمون‌ها، کورتیزول یا هورمون استرس است که وقتی زیاد ترشح می‌شود، در بدن به انسولین مقاومت نشان می دهد. تصور نکنید که اگر در ساعت پنج صبح به تختخواب بروید و هفت ساعت متوالی بخوابید، احتمال دیابتی شدن‌تان را پایین آورده‌اید.

شما برای رسیدن به این هدف، نه‌تنها به خواب کافی، بلکه به خواب به‌موقع نیاز دارید. وقتی شب‌ها به‌موقع می‌خوابید، به هورمون‌ها اجازه می‌دهید که در زمان مناسب و به اندازه کافی ترشح شوند و به‌همین سادگی احتمال دچار شدن‌تان به دیابت را کم می‌کنید.



افزایش فعالیت های فیزیکی

 یک فعالیت فیزیکی منظم دارای امتیاز های بسیاری است که اولین  امتیاز آن کمک به کاهش وزن شماست. اما چه کاهش وزن پیدا کنید و چه نکنید فعالیت قند خون شما را پایین می آورد و میزان حساسیت بدن به  انسولین را افزایش می دهد بنابراین میزان قند خون در سطح نرمال تثبیت می شود.

تحقیقات نشان می دهد که ورزش های ایروبیک و قدرتی هر دو می توانند به کنترل قند خون کمک کنند، اما مفیدترین برنامه ورزشی، برنامه ای است که در بر دارنده هر دو باشد




پیشگیری از دیابت دوران بارداری


کاهش وزن قبل از اقدام به باردار شدن در صورتی که فرد مبتلا به اضافه وزن یا چاقی باشد، ترک سیگار، استفاده از یک رژیم غذایی مناسب، ورزش و تحرک کافی از جمله راه‌های موثر در پیشگیری از دیابت بارداری هستند. استفاده از پنج گروه اصلی غذایی نان و غلات، شیر و لبنیات، گوشت، تخم مرغ، حبوبات و مغزها، میوه‌ها و سبزی‌ها و رعایت تعادل و تناسب رژیم غذایی نیز در پیشگیری از دیابت بارداری بسیار موثر است


پرهیز از مصرف نوشابه‌های انرژی زا‌

چند سالی است که نوشابه‌های انرژی‌زا بازار مصرف بزرگی را در سراسر جهان پیدا کرده‌اند و محققان می‌گویند با وارد شدن‌شان به زندگی افراد،‌ آمار مبتلایان بیماری دیابت را هم بالاتر برده‌اند. واقعیت این است که نوشابه‌های انرژی‌زا، با قند فراوانی که دارند می‌توانند انرژی فوق‌العاده‌ای را در کوتاه‌ترین زمان به شما بدهند، اما درحالی که در ابتدای مصرف قند خون‌تان را ناگهان بالا برده‌اند، مدتی پس از مصرف آنها، دچار افت شدید قند خون می‌شوید و همین نوسانی که در بدن‌تان ایجاد می‌شود، زمینه را برای ابتلای شما به دیابت فراهم می‌کند.

 

 

عدم استعمال دخانیات

اگر یک فرد سیگاری هستید، ترک کردن آن یکی از مهم ترین کارهایی است که می توانید برای کمک به پیشگیری از دیابت انجام دهید. بنابر اعلام «مرکز پیشگیری و کنترل بیماری» ایالات متحده، سیگار کشیدن خطر ابتلای شما به این بیماری را حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش می دهد. بنابراین ترک کردن سیگار، احتمال ابتلای شما را به طور قابل توجهی پایین می آورد. اگر در ترک کردن سیگار مشکل دارید، انواع منابع آنلاین و اپلیکیشن ها برای کمک به شما برای آغاز این کار، موجود هستند.


استفاده بیشتر از غلات سبوس دار

 اگر چه روشن نیست که غلات سبوس دار به چه جهت قادرند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهند و قند موجود در خون را در یک حد ثابت نگه دارند  اما سعی کنید حد اقل نیمی از غلاتی که استفاده می کنید غلات سبوس دار باشند.

بسیاری از خوراك ها از جمله همه نان ها، ماکارونی و... از غلات سبوس دار تهیه و آماده خوردن می شوند. همیشه به  استفاده از غلات سبوس دار در لیست ترکیبات  سازنده محصولات که بر روی بسته آنها درج می شود توجه داشته باشید


ادویه ها و کمک به جلوگیری از دیابت

حتی ادویه‌هایی که به غذای‌تان می‌زنید هم می‌توانند سرنوشت سلامت شما را زیر و رو کنند. محققان می‌گویند با مصرف برخی ادویه‌ها می‌توانید احتمال ابتلای‌تان به این بیماری را کمتر کنید. برای مثال اگر هر روز به غذاهای‌تان دارچین یا کاری اضافه کنید، نه تنها غذای خوش‌عطر‌تری را میل می‌کنید که احتمال بروز دیابت را هم پایین می‌آورید. محققان همچنان در‌مورد ادویه‌ها و طعم‌دهنده‌های طبیعی دیگری که می‌توانند خطر بروز دیابت را کم کنند، در حال تحقیق هستند.










طبقه بندی: پزشکی و سلامت،
برچسب ها: دیابت،
[ شنبه 15 خرداد 1395 ] [ 08:42 ب.ظ ] [ reza javani ]
نظرات
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ


آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب

  • paper | وب مقاله بخون شیک شارژ شو | وب طرحی نوین در مقالات اینترنتی
  • وب پرشین تم | وب نـــیمــــیـــشن گلکســـی